با سلام و عرض ادب خدمت همراهان عزیز


برای کنترل بهتر فشارخون بالا،رعایت نکات زیر بسیار حائز اهمیت و سودمند است.


تبعیت از سبک زندگی سالم و تحرک کافی و نیز رسیدن به وزن ایده آل،تاثیر به سزایی در کنترل بیماری و کیفیت زندگی افراد مبتلا به فشارخون بالا دارد.

از آنجایی که برنامه ی غذایی افراد مبتلا به *فشارخون بالا*

کم نمک می باشد،جهت بهبود طعم غذاها بهتر است از آبلیموی طبیعی(بدون نمک)،آب مرکبات ترش مثل آب نارنج،آب گوجه فرنگی و آبغوره ی بدون نمک در حد نیاز استفاده شود و همینطور استفاده از ادویه های مناسب و موردعلاقه توصیه می شود.

مصرف پنیر تنها در میزانی که در رژیم غذایی گنجانده شده مجاز است. 

پنیرهای کم نمک و کم چرب به میزان نیاز،گزینه ی سالمی هستند.

بهتر است پنیر از شب قبل در آب قرار گیرد تا نمک آن گرفته شود.

پنیر های محلی چربی و نمک بالایی دارند و توصیه نمی شوند و نیز برای سایر افراد نیز گزینه ای ناسالم محسوب می شوند.


افراد مبتلا به فشارخون بالا،بهتر است در برنامه ی غذایی خود به میزان کافی از سبزی ها،به ویژه سبزیجات حاوی پتاسیم بالا مثل گوجه فرنگی،اسفناج،کرفس،قارچ،بامیه استفاده کنند.

 در رژیم غذایی مبتلایان به پرفشاری خون،میوه های حاوی پتاسیم بالا نیز سودمند هستند مثل:پرتقال،کیوی،طالبی،موز،گرمک،خربزه،زردآلو،شلیل،انار و خرمالو


در رژیم غذایی مبتلایان به پرفشاری خون،نصف لیوان حبوبات پخته بسیار مفید است.


با تشکر فراوان از همراهی شما عزیزان


فاطمه شرونی

مشاورتغذیه و رژیم درمانی رایان زیست آریا